Op dit tabblad heb ik de leerlijnen weergegeven met daarbij hoe ik er aandacht aan besteed via mijn weblog. Ik heb deze leerlijnen aan mijn weblog gekoppeld, zodat het werken met mijn weblog over Middeleeuwen te verklaren is.
Kerndoel 51 geeft ook
goed weer wat de leerlingen doen als ze met mijn weblog Middeleeuwen aan de
slag zijn. De leerlingen leren bij dit kerndoel om eenvoudige historische
bronnen te hanteren. Dit doen de kinderen, omdat ik bronnen heb geselecteerd
die de leerlingen gebruiken bij het werken aan de opdrachten over de
Middeleeuwen. Bij bijna alle opdrachten moeten de leerlingen de bronnen
gebruiken, omdat ze anders niet aan de goede informatie komen.
Kerndoel 52 geeft voor
een deel weer wat ik op mijn weblog Middeleeuwen doe met de leerlingen. Ik
besteed aan het tijdvak monniken en ridders veel aandacht. Dit is goed terug te
vinden op mijn weblog Middeleeuwen, omdat het zelfs hoofdonderwerpen zijn waar
uitgebreid aandacht aan wordt besteed.
Kerndoel 53 sluit ook
weer goed aan bij mijn weblog Middeleeuwen. De leerlingen leren via mijn weblog
veel over een belangrijk tijdperk in de geschiedenis. De Middeleeuwen. Ook
leren ze een belangrijk historisch figuur kennen: Karel de Grote. Karel de
Grote is een deel onderwerp waardoor er veel en uitgebreid aandacht is voor een
historisch figuur die ook met de Nederlandse geschiedenis te maken heeft.
Hieronder heb ik de
kerndoelen geplaatst zoals ze op de website van SLO staan beschreven, zodat ook
het complete kerndoel duidelijk is en niet alleen hoe het te koppelen is aan
mijn weblog Middeleeuwen.
Kerndoel
8
De leerlingen leren
informatie en meningen te ordenen bij het schrijven een brief, een verslag een
formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte
spelling, een leesbaar handschrift.
Kerndoel 51
De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en
ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
Kerndoel 52
De leerlingen leren
over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren, Grieken
en Romeinen, monniken en ridders, steden en staten, ontdekkers en hervormers,
regenten en vorsten, pruiken en revoluties, burgers en stoommachines,
wereldoorlogen en Holocaust, televisie en computer. De vensters van de canon
van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
Kerndoel 53
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en
gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig
verbinden met de wereldgeschiedenis. [1]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten